6 januari t/m 12 januari - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilanda Bakker - WaarBenJij.nu 6 januari t/m 12 januari - Reisverslag uit Sydney, Australië van Wilanda Bakker - WaarBenJij.nu

6 januari t/m 12 januari

Door: Wilanda en Johan

Blijf op de hoogte en volg Wilanda

12 Januari 2007 | Australië, Sydney

Na eerst uitgeslapen te hebben en een lekker ontbijtje met Dutch continental of te wel met krentenbrood, gingen we op weg naar Circular Quay. Onderweg naar de haven zagen we nog twee oude Chevrolets staan. Een was verlengd als limousine en natuurlijk hebben we even een kijkje genomen. Bij Circular Quay namen we de veerboot naar Manly Beach. Hét strand hier, met voor de surfers goede golven. De oversteek duurt ongeveer een half uur en dat voor A$ 12,60. Op Manly Warf aangekomen loop je door de winkelstraat naar de andere kant van dit schiereiland waar een mooi, maar wel vol strand is. Net zoiets als bij de Costa’s in Spanje. Door de stromingen die hier staan mag je alleen zwemmen tussen de vlaggen. Het wordt hier goed in de gaten gehouden of er niemand te ver de zee opgaat of buiten dit “gebied” gaat zwemmen. De beachrescue mensen waren hier druk in de weer. Het fluitje klonk regelmatig en ook met jetski’s werd er op en neer gepatrouilleerd om de boel in de gaten te houden. Een stuk verder op was het wat rustiger en we hebben lekker langs het strand gewandeld. En hierna de inwendige mens versterkt, dit op een dakterras vanwaar je een goed zicht had op al die mensen die langs en op het strand waren. Wat is mensen kijken dan toch leuk, echt geweldig! Rond 18.30u gingen we weer terug richting veerboot, iets wat nog veel meer mensen bleken te doen. Er stond werkelijk een rij van hier naar Tokyo. Iedereen netjes aansluiten, 3 veerboten moesten wij nog voor laten gaan maar toen konden wij ook mee. Met slechts 910 mensen per veerboot was het hier, mede door de hekken waar je achter moest blijven staan, geen vee drijven maar mensen drijven… Tjonge, tjonge wat een groot aantal mensen gaan er zo op een zaterdag naar Manly.

Zondag zijn we naar het National Maritime Museum hier in Sydney geweest. Eerlijk is eerlijk we wisten niet dat het zo groot is. Als eerste zijn we naar HMB Endeavour gegaan dat is het schip van Captain Cook. De mensen waren in de jaren 1700- 1800 een stuk kleiner dan wij nu, dus het was bukken en nog eens bukken, alleen in het trappengat en de officiers dinerkamer konden wij rechtop staan. Het was goed ingericht zoals het er toen ook uitgezien moet hebben compleet met de hangmatten boven de tafels voor de matrozen. Die maar erg weinig ruimte hadden en zich moesten behelpen in het ruim waar tevens gekookt werd, en de voorraden stonden. De Captain en de officieren hadden ieder een eigen ruimte met bed wat voor toen een hele luxe was. Hierna op naar HMAS Onslow een onderzeeër die gevaren heeft van 1969-1986. Hiervoor moesten we in de rij gaan staan en toen we ons erin gewurmd hadden konden we ervaren hoe smal het is een onderzeeër. Alle apparatuur stond er nog dus het was een reëel beeld van hoe de opvarenden hier op de vierkante cm geleefd moeten hebben. Hier en daar was bescherming aangebracht op plaatsen waar de argeloze bezoekers wat al te vaak hun hoofden stoten. En ongetwijfeld zal de ruimte bij de huidige onderzeeërs nu niet veel anders zijn. We weten niet wie er nu beter af waren de matrozen op het schip van Captain Cook of de matrozen op de Onslow! Een ding is zeker mensen met maar enige neiging tot claustrofobie moeten hier maar ver vandaan blijven. Vervolgens zijn we nog tot sluitingstijd in de rest van het museum geweest, dus er is genoeg te zien en te beleven in het Maritime Museum een aanrader voor wie nog eens in Sydney komt. Daarna zijn we nog wezen eten op het terras bij Darling Harbour waar Johan zich eens tegoed heeft gedaan aan een flinke portie Spare Ribs, zie foto’s.

Woensdagavond zijn we naar het Greater Union Filmtheater in George Street geweest, een immens theater waar films continue draaien (om het half uur begint de film) zonder pauze erin. Eigenlijk wilden we graag naar de openluchtcinema maar die was al uitverkocht. Casino Royale met 007, was een leuke James Bond film en niet zo veel Mr. Q-achtige trucs zoals je in andere Bond films nogal eens ziet.

Donderdafavond hebben we voor het eerst met de airco aan geslapen. Rond 23.00 uur was het nog steeds tegen de 30 graden!

Deze week is het aantal kerstkaarten nog verdubbeld ten opzichte van vorige week, met tevens kerstkaarten uit Cyprus en Zweden. We hebben de foto bij het vorige bericht dus maar vervangen. Sommige kerstkaarten hebben blijkbaar een hele wereldreis afgelegd, want die waren al voor 10 december in Nederland afgestempeld.

• 12 Januari 2007 - 15:37

Anja H.:

nou,nou,nou,zeg.......
    dit noem ik nou eens een leventje he!
    veel vakantie vieren, veel goei weer en veel eten en drinken. Hoezo Bourgondisch?!

veel groeten van ons allemaal hoor.

ps Theo heeft al contact gehad met die man van de waterontharder. nog bedankt.

• 12 Januari 2007 - 20:18

Marius En Bea:

wat een leventje daar zeg, wordt er ook nog gewerkt ??
    Ach nu je er toch bent, GENIET ervan. Groeten van ons.

• 13 Januari 2007 - 15:12

Petra:

Lieve, lieve mensen. Ik heb een idee. Als jullie nu eens wat zon naar ons sturen, dan sturen wij wel wat regen naar jullie. of liever nog..we willen het wel komen brengen. Net geboekt voor Australie maar we zullen elkaar daar missen want wij vertrekken 25 maart.
    Nog lekker een paar weken genieten.
    grotejs, Petra

• 16 Januari 2007 - 13:19

Karin:

Was jij ook nog daar om te werken Johan? Ach ja een vrije dag moet kunnen niet???

Groetjes van ons allemaal.

Wilanda

Welkom op de weblog van Johan en Wilanda. Vanwege de werkzaamheden van Johan verblijven wij van 8 november 2006 t/m 10 februari 2007 in Sydney. Geen straf, want we vinden Australie fantastisch. We zijn er al 3 x met vakantie geweest. In 1998 van Darwin naar Alice Springs, Ayers Rock, Adelaide, Melbourne naar Sydney. In 2004 van Perth naar Darwin via de Gibb River Road. In (mei/juni) 2006 van Broome naar Cairns en vervolgens naar de top van Cape York! Op deze weblog zullen we hierop kort terugblikken en onze belevenissen in en rond Sydney bijhouden.

Actief sinds 19 Okt. 2006